Elvitték az utolsó fuvar lakossági palahulladékot – lezárulhat a tavalyi viharkár rendezése
November közepén végre hosszú időszakot tudtunk lezárni. A tavaly júliusi vihar lakossági azbeszttartalmú paláinak az utolsó fordulós szállítása történt meg ugyanis.
A Művelődési Házba érkezők közül sokan elégedetlenkedtek, hogy "még mindig nem tudtátok elszállítani ezt a palát?".
A lakosság ingatlanjain keletkezett építési törmelék elszállítása és költségeinek viselése természetesen NEM az önkormányzat feladata lenne. Miközben a vihar tavaly a szomszédos települések egy-egy részét is elérte és ott is voltak károk, de EGYEDÜL Érsekcsanád Község képviselő-testülete döntött úgy, hogy foglalkozik a kérdéssel és SEGÍTSÉGET NYÚJT a lakosoknak. Ebben partnerünk volt országgyűlési képviselőnk, Zsigó Róbert államtitkár úr is, akinek segítő szándékát ezúton is köszönjük.
A vihart követően 5 millió forint értékben tudtunk segíteni a viharban megsérült épületrészek helyreállítási költségeiben a rászoruló kérelmezőknek. Ezt követte az összes érintett háztartásból jelzett pala elszállítása, melynek költsége (az utolsó szállítás költségét még nem tudjuk) körülbelül 8-10 millió forint közé fog esni. Mindehhez jön az önkormányzati épületekben keletkezett károk helyreállítása is, ami szintén több millió forint volt (a vis maior pályázatoknak is van 30% önereje ugyanis).
Mivel az önkormányzatnak sincs ennyi pénze egyszerre a számláján, így a szállításokat havi rendszerességgel tudtuk megrendelni, ezért is tartott ennyi ideig. Azonban saját erőből az önkormányzat kisteherautójával beszállítottuk a házaktól az ott keletkezett palahulladékot, hogy senkinek se kelljen kerülgetnie azt.
Érdekes, hogy néhány lakótársunk nem megköszönte, hogy az önkormányzat kifizette HELYETTE a veszélyes hulladék palájának elszállítását, hanem azon méltatlankodott, hogy miért tartott ez ennyi ideig. Miközben egyetlen más település önkormányzata sem foglalkozott a lakossága ilyen kárával, CSAK Érsekcsanád. De hát vannak ilyen emberek is - panaszkodni, kritizálni, háborogni, a segítséget nem megköszönni az nagyon megy nekik.
Mindenesetre a pala végre eltűnt a Művelődési Ház udvaráról, az önkormányzat a véleményünk szerint jól tette, amikor 12-15 millió forint közötti összeggel támogatta a lakosságot egy ekkora káresemény után. Jövőre természetesen ez az összeg felszabadul, így más célokra tudjuk majd elkölteni - bár biztos, hogy lesz, aki meg azért háborog majd.
Bagolybarát lett az érsekcsanádi katolikus templom
A Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság, együttműködve a Gyöngybagolyvédelmi Alapítvánnyal és a Kalocsa-Kecskeméti Főegyházmegyével önkéntesek bevonásával évek óta végez bagolyvédelmi tevékenységet Felső-Bácska településein. A munkálatok fő célja az, hogy a hajdan biztonságos fészkelőhelyként működő, ám elsősorban a galambok kártétele, piszkítása miatt lezárt templomtornyokat egy kisebb beavatkozással újra alkalmassá teszik a fokozottan védett gyöngybaglyok megtelepedésére.
Ez a ritkán szem elé kerülő épületlakó faj, kedveli a nyugodt, sötét padlásokat, tornyokat, mezőgazdasági épületeket, ahol a közelben bőséges táplálékot talál. Étlapján elsősorban kis testű rágcsálók (egerek, pockok) szerepelnek, de néha énekesmadarakat, denevéreket, cickányokat, sőt kétéltűeket is fogyaszt. Hideg teleken előfordul házi galamb zsákmányolása is.
A templomokban végzett beavatkozás lényege, hogy lehetőség szerint galambmentes, de bagoly barát átalakítást végeznek a toronyban. Ez Érsekcsanádon, a Keresztelő Szent János templom esetében egy nagyméretű költőláda kihelyezését jelentette, melyet a harangtér zsalugátereihez illesztve rögzítettek a szakemberek.
Bővebben: Bagolybarát lett az érsekcsanádi katolikus templom
Az elkerülő út
A Magyar Közlöny november 15-i számában megjelent a „Közép-Duna menti térségben tervezett országos és helyi közúti, valamint vasúti felújítások és fejlesztések megvalósításáról” című Kormányhatározat. Ebben megtalálható az „51. sz. főút fejlesztése M9 gyorsforgalmi út – Baja között, Sükösd-Érsekcsanád elkerülő út építésével” nevű szakasz. Az összesen 20 érintett útszakaszra vonatkozó előkészítő munkákra (tervezés, engedélyeztetés, stb.) 4.184.394.300 Ftforrást biztosítottak, ennek egy részét már a 2018. évi költségvetésben.
Egyelőre ennyit tudunk, s természetesen várjuk a további információkat. A Közlöny megjelenését követően egyeztettem Zsigó Róbert országgyűlési képviselőnkkel, s abban maradtunk, hogy amint a szakmai munka elkezdődhet, akkor az érintett települések is konzultálni fognak. Jelenleg ugyanis a Kormánynak még szerződést kell kötni a munka végrehajtójával, a Nemzeti Infrastruktúra Kezelő Zrt-vel, át kell adni annak a forrásokat, s ők ezen megbízás és pénzügyi fedezet alapján kezdhetik meg az előkészítést. Erről természetesen a lakosságnak beszámolunk majd.
Bár jelenleg még semmilyen információ nem áll rendelkezésre, a különböző közösségi oldalakon már sikerült egymásnak ugrani néhány embernek. Már mindenki most „biztosan tudja”, hogy ez miért lesz jó, vagy nem jó, miért fog Érsekcsanád megsemmisülni, ha megépül az elkerülő út, vagy miért költöznek majd el az emberek innen, ha nem épül meg. Ez persze teljes szamárság!
Először is senkinek sincsen információja, azaz az egész vita jelenleg a nagy ismeretlenről megy. Még azt sem tudjuk, hogy melyik oldalon fog menni, pedig ez alapvetően meghatározza majd például a kerékpárút kérdését.
Sokan megjegyzik, hogy a falu adóbevétele jelentősen fog csökkenni, ha a főút melletti vállalkozások forgalma csökken. Ez annyiban nem igaz, hogy a főút melletti vállalkozások a településünk adóbevételének csak kis részét fizetik, s nem is biztos, hogy csökkenni fog a forgalmuk (pl. a Tüzép forgalmát nem nagyon befolyásolja az, hogy átmegy a falun a főút). Az iparűzési adóbevételünk nagyobb része tehát nem a főúton áthaladó forgalomtól függő vállalkozásoktól érkezik.
Ráadásul például Bátára sem megy be a főút, mégis 200 millió forint az iparűzési adóbevétele (Érsekcsanádnak 33-35 millió forint közötti), de Dunavecsének is 100 millió, Dusnoknak is 50 millió forint körüli, Foktőnek 100 millió feletti, Bogyiszlónak is nagyobb, mint Érsekcsanádé. Így természetesen miközben a félelem jogos az adócsökkenés miatt, de a példák nem teljesen igazolják azokat.
Elköltöznek majd a fiatalok, ha elkerülő út lesz Érsekcsanád mellett – jön a következő érv. Ezek szerint azért építenek Érsekcsanádon a fiatalok, és azért jönnek ki Bajáról is oly sokan lakni, mert átmegy az óriási forgalom az 51-es főúton. Ez se, igaz! Azért jönnek, mert Érsekcsanád egy élhető település, jó közszolgáltatásokkal és közel a városhoz.
Azt tudni kell, hogy a gazdaság, a vállalkozások olyan helyekre mennek, amely jól közlekedhető utakon megközelíthető. Baja sajnos nem ez – csak a Szegedi út van jó állapotban. Miközben Kecskeméten működik a Mercedes gyár, de Baja környékéről szinte nincs is beszállítás, mivel a kecskeméti út közlekedése katasztrófális. De ugyanez van a pörbölyi úton is, így Baja az autópályákról szinte megközelíthetetlen. Emiatt komoly cég nem is tud a környékbe érkezni. Pedig ezekben akár érsekcsanádiak is dolgozhatnának Baján, és érsekcsanádi vállalkozások is szállíthatnának nekik.
Amennyiben az említett közúti fejlesztés megvalósulhat, és ennek eredményként a környékbe érkezne egy-két nagyobb vállalkozás, az Érsekcsanádra is jó hatással lehetne. Felértékelődne az ipari területünk (főként, ha a közelben menne el az elkerülő út), és egy kisebb átmenő közlekedésű település méginkább élhetővé válna, még többen költöznének Érsekcsanádra. Jó példa erre, hogy egyre többen költöznek lakóhelyszerűen az üdülőterületünkre, mivel az emberek a nyugodt környezetet keresik.
Természetesen ha a beruházás megvalósulhat, akkor az a vállalkozásokat is új üzletpolitikára kötelezi majd. Új ötletek kellenek, és valószínűleg át kell gondolniuk a vevők elérésének javítási lehetőségeit, új telephelyet kell kialakítaniuk, stb. Ebben biztosan számíthatnak az önkormányzatra is, hisz az érdek közös, nekik ne csökkenjen a forgalmuk, az önkormányzatnak meg az adóbevétele, de közben legyen jobb a közlekedés a községben.
Még egyszer hangsúlyozom ugyanakkor, hogy jelenleg semmilyen információnk nincs még a megvalósulásról, és amint lesz, akkor erről a lakosságot is értesíteni fogjuk, s ha szükséges, akkor a témában közmeghallgatáson tájékoztatunk minden érdeklődőt.
Felső Róbert
polgármester
Vidákovics Patrik beszámolója - 2018. október
A sikeres muay-thai mérkőzésem után felvettem a kapcsolatot a promoterekkel, hátha tud valaki segíteni, mérkőzést szervezni nekem. Több helyre is írtam, majd végül egy ex-Top-Team-es felajánlotta, hogy csinál nekem egy meccset Kína legnagyobb show-jába, a Kunlun Fight-ba.
2 hetes felkészülés után egyedül utaztam ki Tongling-be. A mérkőzés előtt 3,5 kg-ot fogytam le néhány óra alatt, mivel most a 75 kg-ot céloztam meg. A mérlegelés után, egyből visszatöltöttem magam, pár óra múlva már ismét 81 kg voltam.
Másnap este került sor a mérkőzésre. Még itt Thaiföldön a barátnőmmel vettünk egy kalapot, illetve rá magyar színekből álló szalagot, hogy a hagyományokat előidézzük, és mert anno én is néptáncoltam. Ebbe vonultam be a ringbe, a közönségnek nagyon tetszett.
Az ellenfelem nálam alacsonyabb, de annyival testesebb kínai fiatal harcos volt. Már a mérkőzés elején teljes gőzzel nekem ugrott, nagy csapottakkal támadott, többször a levegőbe emelt, és földhöz vágott. Tudtam, hogy ilyen iramban nem fogja tudni végighajtani a meccset, előbb-utóbb át fogom venni a vezetést. Többször behajolt mélyre, így a második menet elején egy jól irányzott térdrúgással fejbe térdeltem. Ezzel el is ájult, én pedig megnyertem a mérkőzést.
A kínai közönség majd megőrült az izgalmak láttán. A meccs után egymást taposva jöttek oda, hogy fotókat készítsenek. A promoterem mondta, hogy ezzel nagy név lettem a Kunlunban és nemsokára legmagasabb színvonalú mérkőzésekre is meghívást kapok.
Köszönöm, hogy ilyen sokan szurkoltatok Érsekcsanádról, a hagyományőrző kalapommal is szeretném megmutatni a világnak, hogy honnan jöttem!