Get Adobe Flash player

Az elkerülő út

A Magyar Közlöny november 15-i számában megjelent a „Közép-Duna menti térségben tervezett országos és helyi közúti, valamint vasúti felújítások és fejlesztések megvalósításáról” című Kormányhatározat. Ebben megtalálható az „51. sz. főút fejlesztése M9 gyorsforgalmi út – Baja között, Sükösd-Érsekcsanád elkerülő út építésével” nevű szakasz. Az összesen 20 érintett útszakaszra vonatkozó előkészítő munkákra (tervezés, engedélyeztetés, stb.) 4.184.394.300 Ftforrást biztosítottak, ennek egy részét már a 2018. évi költségvetésben.

Egyelőre ennyit tudunk, s természetesen várjuk a további információkat. A Közlöny megjelenését követően egyeztettem Zsigó Róbert országgyűlési képviselőnkkel, s abban maradtunk, hogy amint a szakmai munka elkezdődhet, akkor az érintett települések is konzultálni fognak. Jelenleg ugyanis a Kormánynak még szerződést kell kötni a munka végrehajtójával, a Nemzeti Infrastruktúra Kezelő Zrt-vel, át kell adni annak a forrásokat, s ők ezen megbízás és pénzügyi fedezet alapján kezdhetik meg az előkészítést. Erről természetesen a lakosságnak beszámolunk majd.

Bár jelenleg még semmilyen információ nem áll rendelkezésre, a különböző közösségi oldalakon már sikerült egymásnak ugrani néhány embernek. Már mindenki most „biztosan tudja”, hogy ez miért lesz jó, vagy nem jó, miért fog Érsekcsanád megsemmisülni, ha megépül az elkerülő út, vagy miért költöznek majd el az emberek innen, ha nem épül meg. Ez persze teljes szamárság!

Először is senkinek sincsen információja, azaz az egész vita jelenleg a nagy ismeretlenről megy. Még azt sem tudjuk, hogy melyik oldalon fog menni, pedig ez alapvetően meghatározza majd például a kerékpárút kérdését.

Sokan megjegyzik, hogy a falu adóbevétele jelentősen fog csökkenni, ha a főút melletti vállalkozások forgalma csökken. Ez annyiban nem igaz, hogy a főút melletti vállalkozások a településünk adóbevételének csak kis részét fizetik, s nem is biztos, hogy csökkenni fog a forgalmuk (pl. a Tüzép forgalmát nem nagyon befolyásolja az, hogy átmegy a falun a főút). Az iparűzési adóbevételünk nagyobb része tehát nem a főúton áthaladó forgalomtól függő vállalkozásoktól érkezik.

Ráadásul például Bátára sem megy be a főút, mégis 200 millió forint az iparűzési adóbevétele (Érsekcsanádnak 33-35 millió forint közötti), de Dunavecsének is 100 millió, Dusnoknak is 50 millió forint körüli, Foktőnek 100 millió feletti, Bogyiszlónak is nagyobb, mint Érsekcsanádé. Így természetesen miközben a félelem jogos az adócsökkenés miatt, de a példák nem teljesen igazolják azokat.

Elköltöznek majd a fiatalok, ha elkerülő út lesz Érsekcsanád mellett – jön a következő érv. Ezek szerint azért építenek Érsekcsanádon a fiatalok, és azért jönnek ki Bajáról is oly sokan lakni, mert átmegy az óriási forgalom az 51-es főúton. Ez se, igaz! Azért jönnek, mert Érsekcsanád egy élhető település, jó közszolgáltatásokkal és közel a városhoz.

Azt tudni kell, hogy a gazdaság, a vállalkozások olyan helyekre mennek, amely jól közlekedhető utakon megközelíthető. Baja sajnos nem ez – csak a Szegedi út van jó állapotban. Miközben Kecskeméten működik a Mercedes gyár, de Baja környékéről szinte nincs is beszállítás, mivel a kecskeméti út közlekedése katasztrófális. De ugyanez van a pörbölyi úton is, így Baja az autópályákról szinte megközelíthetetlen. Emiatt komoly cég nem is tud a környékbe érkezni. Pedig ezekben akár érsekcsanádiak is dolgozhatnának Baján, és érsekcsanádi vállalkozások is szállíthatnának nekik.

Amennyiben az említett közúti fejlesztés megvalósulhat, és ennek eredményként a környékbe érkezne egy-két nagyobb vállalkozás, az Érsekcsanádra is jó hatással lehetne. Felértékelődne az ipari területünk (főként, ha a közelben menne el az elkerülő út), és egy kisebb átmenő közlekedésű település méginkább élhetővé válna, még többen költöznének Érsekcsanádra. Jó példa erre, hogy egyre többen költöznek lakóhelyszerűen az üdülőterületünkre, mivel az emberek a nyugodt környezetet keresik.

Természetesen ha a beruházás megvalósulhat, akkor az a vállalkozásokat is új üzletpolitikára kötelezi majd. Új ötletek kellenek, és valószínűleg át kell gondolniuk a vevők elérésének javítási lehetőségeit, új telephelyet kell kialakítaniuk, stb. Ebben biztosan számíthatnak az önkormányzatra is, hisz az érdek közös, nekik ne csökkenjen a forgalmuk, az önkormányzatnak meg az adóbevétele, de közben legyen jobb a közlekedés a községben.

Még egyszer hangsúlyozom ugyanakkor, hogy jelenleg semmilyen információnk nincs még a megvalósulásról, és amint lesz, akkor erről a lakosságot is értesíteni fogjuk, s ha szükséges, akkor a témában közmeghallgatáson tájékoztatunk minden érdeklődőt.

Felső Róbert

polgármester

Share