Get Adobe Flash player

Önkormányzati napló 2015. május

Érsekcsanád község képviselő-testülete 2015. május 04-én rendkívüli ülést tartott. Az ülésen döntöttek arról, hogy a nyári gyermekétkeztetési pályázatot benyújtják, majd véleményezték az iskola igazgatói pályázatot.

A képviselő-testület május 19-éntartotta rendes ülését. Zárt ülésen elfogadták a polgármester és a jegyző beszámolóit az átruházott szociális hatáskörben hozott döntéseikről. Érsekcsanád díszpolgárának választották meg Tumbász Istvánt és Aranyos Dánielt, és az „Érsekcsanád Kultúrájáért” különdíjat adományozták Ádám Lajosnak, egyben megbízták a polgármestert a díjátadás részleteiről történő egyeztetéssel.

Nyilvános ülésen elfogadták a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló jelentést, majd az önkormányzat 2014. évi zárszámadását és a belső ellenőrzésről szóló beszámolót. A tavalyi évet 402.176.000 Ft bevételi és 367.423.000 Ft kiadási főösszeggel zártuk, így az önkormányzat pénzmaradványa 34.515.000 Ft, a Polgármesteri Hivatal pénzmaradványa 103.000 Ft, az óvoda pénzmaradványa 134.000 Ft. A képviselők tájékoztatást kaptak az új  szociális ellátások alakulásáról, melyek költségvetési hatásait megismerve módosították a szociális rendeletet. Új elemként megjelent, hogy az önkormányzat a 2015. január 01. után született gyermekekkel kapcsolatos kiadások viseléséhez 40.000 Ft támogatást nyújt kérelem esetén, a feltételek teljesülése mellett, ill. a 15 napot meghaladó keresőképtelenséget is beemelték a jogosultság körébe. Módosították a települési gyógyszertámogatás feltételeit is. A júniusi ülésen újra áttekintik az eddig beérkezett és elbírált kérelmek költségvetési hatását és a feltételrendszer további módosítását tervezik, mellyel bővíthető a jogosultak köre. A rendezési tervvel kapcsolatban támogatták Csordásné Katona Margit zöldségfeldolgozó üzem létesítése érdekében benyújtott kérelmét, majd döntöttek a településfejlesztési koncepcióval kapcsolatos ún. „tájékoztatási ismertetőről” és az azzal kapcsolatos partnerségi egyeztetés megindításáról. Döntöttek a pénzmaradvány felhasználásáról, melynek nagy része tartalékba vagy címzett feladatok elvégzésére került, de 1.500.000 Ft-tal nőt az egyesületnek biztosított keret, és 600.000 Ft-tal támogatták a lakossági járdaépítést az eddig beérkezett kérelmek alapján. Módosították a polgármester szabadságának ütemezését, és döntöttek az óvoda konyhájának felújítására, ill. az óvoda tetőszerkezetének felújítására vonatkozó pályázatok benyújtásáról. A 2015. évi fejlesztések II. ütemében forrást biztosítottak a közterületi épületek, építmények további felújítására. Elfogadták a Bajai Hivatásos Tűzoltóság 2014. évi beszámolóját, majd tájékoztatást kaptak az elmúlt időszak helyszíni ellenőrzéseiről.  Határoztak arról, hogy az iskola működtetését állami támogatás nélkül nem tudják átvenni (a törvény szerint minden választást követő év június 15-ig kezdeményezheti ezt az önkormányzat, ha az adóbevételei az állami támogatás nélküli működtetést lehetővé teszik). Egyetértettek a Sükösd – Érsekcsanád Víziközmű Társulat hitelszerződésének módosításával, döntöttek az óvodai alapítvány megszüntetéséről (az intézmény és a kuratórium kérésére), valamint elbírálták a térfigyelő rendszer kiépítésére vonatkozó közbeszerzési eljárást és Csák József képviselői tiszteletdíját arra célra csoportosították át, amit ő megjelölt (Sárköz Baráti Kör és a néptánccsoport közös utazási költségei). Egyebek napirendi pont képviselői bejelentések hangzottak el, ill. Tüske János díszpolgár javaslatára döntöttek arról, hogy a sportöltözőben egy emléktáblát készíttetnek a már elhunyt, kiemelkedő teljesítményt nyújtó érsekcsanádi labdarúgók emlékére.

 

Házunk táján történt - 2015. június

A térfigyelő rendszer kiépítése: Amint az már ismert az önkormányzatunk tavaly decemberben 10.524.300 Ft támogatást nyert el a térfigyelő kamerarendszer kiépítésére. A kivitelezőt a beruházás várható összegének nagysága miatt a törvény szerint közbeszerzéssel kellett kiválasztani. A közbeszerzés kiírása előtt igyekeztem megismerni más települések rendszereit és az azzal kapcsolatos problémákat, melyek elkerülését csak a közbeszerzési felhívásban lehet kezelni. Ilyen volt az a minisztériumi előírás, hogy a kiépített rendszerre üzemeltetési és karbantartási szerződést kell kötni. Mivel erre a települések nem voltak felkészülve és ezt csak a közbeszerzési eljárás lezárása után észlelték, több helyen is az üzemeltetés milliós nem várt további kiadást eredményezett. A képviselő-testületünk ezért előre elfogadta azt a szerződés tervezetet, amelyet a későbbi nyertessel meg kívánunk kötni, melyben leszabályoztuk, hogy mennyi az az összeg, amit fizetni tudunk a működtetésért. Figyelembe kellett venni a kiírásban a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság előírásait is, ugyanis bizonyos rendszerek (az antenna hossza, a továbbított adatok minősége, stb.) engedély kötelesek, melyeket külön kell megterveztetni, ami további nem várt kiadás volt néhány önkormányzatnak. Mi a közbeszerzési felhívásunkban kimondtuk, hogy csak olyan rendszert építhet ki a nyertes, amely nem engedély köteles. A közbeszerzési eljárás április végén elindult, a május 19-i ülésen a képviselő-testület kiválasztotta a nyertes ajánlattevőt (WBS Rendszerház Kft.), mellyel a szerződést legkorábban május 31-én köthetjük meg. A szerződéskötést követően a kihelyezés azonnal megkezdődik, a szabályos működéshez bizonyos engedélyek beszerzése lesz még szükséges. A kamerák éjjellátó, sőt rendszámfelismerő rendszerrel is rendelkeznek majd. Június hónapban várhatóan rendeleti szinten kell majd kezelnünk azt, hogy a rögzített adatokat hogyan és mennyi ideig tároljuk, azt ki nézheti meg és hogy történik a megsemmisítésük.

Pályázatok: A képviselő-testület még áprilisban döntött arról, hogy a működőképesség megőrzése címén 5.898.614 Ft rendkívüli támogatásra nyújt be pályázatot. A nyári gyermekétkeztetési pályázati kiíráson 43 gyermek étkezésére nyújtottunk be támogatást. A májusi ülésünkön döntöttünk az óvoda konyha felújítására vonatkozó pályázat benyújtásáról 4.812.489 Ft értékben, melyből önerő 240.624 Ft. A pályázattal a konyha és az előkészítő padlóburkolat bontása, a teljes elöregedett vízvezeték hálózat cseréje, methlakizás, a villamos hálózat cseréje, csempézés és festés, álmennyezet készítése, új tálaló ablak beépítése, valamint konyhabútorok, konyhai gépek (hűtőgép, mosogatógép, mikrohullámú sütő) és evőeszközök beszerzése valósulna meg. Ugyancsak ezen az ülésen döntöttünk arról is, hogy az önkormányzati feladatellátások javítását szolgáló pályázatot az óvoda tetőszerkezetének felújítására nyújtjuk be. A régi tetőrészek teljes felújítása (gerendák, lécek, fóliák, cserepezés, lambériázás, hófogók, csatornázás, műszaki ellenőrzés, stb.) árajánlat szerinti összege 8.769.845 Ft, melyből az önerő 438.492 Ft. A Sportkörrel történt megbeszélés alapján az egyesület az idei TAO pályázatában szerepeltette az önkormányzat sportpályát érintő építési céljait is. Így a pályázatba beépítésre került a Béke tér felöli oldalon egy kerítés és jegyszedő-tároló épület felépítése, térkövezett járda (ugyanolyan világítással, mint a sétány) megépítése a Szabadidőparkig, ill. napelemek és napkollektorok kihelyezése is.

A benyújtott pályázatokat a nyár folyamán bírálják el.

A gazdasági program megvalósítása: A képviselő-testület elfogadta a ciklusára szóló gazdasági programját, mely a honlapunkon megtekinthető. Ennek megvalósítása érdekében a képviselő-testület negyedévente dönt az egyes elemek elkészítéséről, a költségvetés és a beérkező bevételek ismeretében. Első körben a Szabadidőparkban felújítottuk a főzőhelyet, a Polgármesteri Hivatal nagykapuját elektromos rendszerűre (távirányítással) cseréltük, parkettáztuk a polgármesteri irodát és teljesen felújítottuk a Műszaki Irodát. A könyvtár épületében megkezdődött a festés, a Művelődési Házban megvásároltuk a csikktartókat az udvarra. A nyár folyamán felújítjuk az üdvözlőtáblákat a község két végén, átalakítjuk a Szabadidőparkban a régi mosdót tároló helynek, felújítjuk a színpad melletti villamos kiszolgáló épületet (ugyanolyan tető és szín mint a többi épület), felújítjuk az adóügyi irodát a hivatalban, ahol az udvari világítást is egy korszerű mozgásérzékelős, kandeláberos formára cseréljük. A Művelődési Házban a bejárathoz új zászlótartó és korlát kerül, míg a védőnőknél az udvari világítást fejlesztjük majd. Ugyancsak a nyáron megbízást adunk a szolgáltatónak az Akácos utca közepén lévő telefonoszlopok áthelyezésére, melyre a tervek jelenleg engedélyeztetés alatt állnak.

Külön örömünkre szolgál, hogy a régi vízügyi reptér megkapta a  légi határnyitási engedélyt, így május 15-én leszállhatott két Szófiából érkező kisrepülő. Reméljük, hogy az ide érkezők szép emlékeket szereznek Érsekcsanádról.

Felső Róbert

polgármester

Önkormányzati napló - 2015. március-április

Érsekcsanád Község képviselő-testülete 2015. március 25-én tartotta rendes ülését.  Zárt ülésen elfogadták a polgármester és a jegyző beszámolóit az átruházott szociális hatáskörben hozott döntéseikről.

Elfogadták a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló jelentést, majd az önkormányzat ciklusára szóló gazdasági programot. A program alapján megtárgyalták, hogy 2015-ben mely részeit tervezik megvalósítani, és ahhoz mely tennivalók szükségesek. Döntöttek a településrendezési irányelvekről, elfogadták a polgármester beszámolóit a különböző társulások 2014. évi tevékenységéről. Döntöttek arról, hogy az Akácos utca középső szakaszán, az utca közepén lévő telefonoszlopokat áthelyeztetik (ennek várható költsége 1.141.658 Ft + ÁFA lesz), az ehhez szükséges tervek elkészítésére megbízást adtak a szolgáltató által javasolt tervezőnek 350.000 Ft + ÁFA díjért, melyhez 55.000 Ft illeték megfizetés is szükséges. Megismerték a DÉMÁSZ beszámolóját a településen végzett szolgáltatásról, és döntöttek a Duna egy szakaszán veszteglést tiltó táblák kihelyezésére vonatkozó kezdeményezésről. Tinusz Gábor ingatlanvásárlási kérelmének tárgyalását elnapolták a következő ülésig azzal, hogy a szomszéd tulajdonosokkal előtte egyeztetni szükséges. Egy fő fűnyíró kistraktoron dolgozó közfoglalkoztatott önerős alkalmazását támogatták, a normatívák szabályszerű felhasználása végett módosították a kulturális programtervet. A segélyrendszer átalakítását követő időszak tapasztalatai alapján módosították a szociális rendeletet, mely által további rászorulók vonhatók be a segélyezési rendszerbe. Elfogadták a jegyző beszámolóját a Polgármesteri Hivatal 2014. évi működéséről, támogatták a Megyei Önkormányzattal Együttműködési Megállapodás megkötését. Alpolgármester úr javaslatára, az által felajánlott tiszteletdíjának terhére kiírták az „Érsekcsanád jövőjéért” pályázatot, majd elfogadták annak a válaszlevélnek a tartalmát, amelyet a Szabadidőparkban birkák áthajtására vonatkozott, tekintettel arra, hogy a képviselő-testület az áthajtást korábban már megtiltotta. A képviselő-testület megbízta a polgármestert, hogy tegyen feljelentést, amennyiben az áthajtás mégis megtörténik. Módosították az Ablakbarát Kft-vel ingatlaneladásra kötött megállapodást, megalkották az avarégetési rendelet tervezetét, melyet véleményeztetni kell a végleges elfogadás előtt.

A testületi ülést követően közmeghallgatás következett, ahol szó esett a szennyvíz és az ivóvízminőség-javító munkák előrehaladásáról, a gazdasági programról, a költségvetésről és egyéb közérdekű kérdésekről.

A képviselő-testület április 13-án tartotta a következő ülését. Zárt ülésen elfogadták a polgármester és a jegyző beszámolóit az átruházott szociális hatáskörben hozott döntéseikről.

Elfogadták a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló jelentést, majd az avar és a növényi hulladék nyílttéri égetéséről szóló rendeletet. Módosították a folyékony, ill. a szilárd hulladékgazdálkodási rendeletet, majd döntöttek arról, hogy a korábbi rendezési tervben szereplő tömbbelsők feltárását a lakossági visszajelzések alapján a mostani rendezési tervben nem szerepeltetik. Értékelték a rendezési terv módosításához érkezett lakossági kérelmeket. Az értékeléskor alapvető elv volt, hogy olyan lakossági kérelmet nem támogattak, amelynek megvalósítása során az önkormányzatnak költsége keletkezik. Az Akácos utca és összekötő szakaszainak, valamint a telefonoszlopok áthelyezésének tervezése során felmerült kérdéseket is elbírálták, majd döntöttek egy Vajas parti ingatlan értékesítési kérelme ügyében (az ingatlant nem értékesítik). Elfogadták a Védőnői Szolgálat Adatkezelési Szabályzatát, majd határoztak arról, hogy rendkívüli önkormányzati támogatást igényelnek a kiírt pályázaton. Elbírálták Horváth István Zrínyi utcai telekhatár rendezési kérelmét, majd módosították a könyvtár nyitvatartását, és visszavontak egy korábbi határozatot.  Forrást biztosítottak a Polgármesteri Hivatalban két iroda felújítására, az óvoda konyha bútorzatának cseréjére és a Szabadidőparkban a főzőhely felújítására. A Bajavíz Kft. Felügyelő Bizottságába Juhász Péter jegyzőt delegálták. Egyebek napirendi pontban képviselői hozzászólások hangzottak el.

Tájékoztató kerti égetéssel kapcsolatban

2015. március 5-én hatályba lépett az Országos Tűzvédelmi Szabályzatról szóló 54/2014 (XII. 5.) BM rendelet (továbbiakban: OTSZ).

Akülterületen vonatkozó tűzgyújtással kapcsolatosan az alábbi szabályzat az irányadó:

Az OTSZ 226. § (1) bekezdés szerint „Külterületen az ingatlan tulajdonosa, használója a tűzvédelmi hatóság engedélyével legfeljebb 10 ha egybefüggő területen irányított égetést végezhet.". A tűzvédelmi hatóság engedélyéhez a kérelmet legkésőbb az égetés tervezett időpontját megelőző 10. napig be kell nyújtani az engedélyező tűzvédelmi hatósághoz (Katasztrófavédelmi Kirendeltség: Baja, Bajcsy-Zsilinszky u. 10; Tel.: 79/521-245).

Abelterületre vonatkozó tűzgyújtással kapcsolatban az alábbi tájékoztatást adjuk:

Az OTSZ 225. § (1) bekezdése előírja, hogy „Ha jogszabály másként nem rendelkezik, a lábon álló növényzet, tarló, növénytermesztéssel összefüggésben és a belterületi ingatlanok használata során keletkezett hulladék szabadtéri égetése tilos.".Van tehát arra lehetőség, hogy a belterületi ingatlanok vonatkozásában az önkormányzat rendeletében (mint jogszabályban) szabályozza, feltételekhez kötve megengedje az avar és kerti hulladékok égetését. A rendelet tervezetének elkészítésén és kötelező hatósági egyeztetésén dolgozunk, várhatóan az április 13-i ülésén dönt róla a képviselő-testület.

Felső Róbert

polgármester