EBOLTÁS ELHALASZTÁSA
KEDVES GAZDIK!
Az ebek összevezetett veszettség elleni oltását a kialakult humán járványügyi helyzet miatt, egy későbbi időpontra halasztanám.
Ezt a magyar állatorvosi kamara is javasolta minden érintett községben, részlet a Magyar Állatorvosi Kamara leveléből:
"Az elnökség az ebek összevezetett módszerrel kivitelezett veszettség elleni immunizálásával összefüggésében azt javasolja, hogy az ezt végző kollégák az emberi koronavírusos járvány lezajlása utánra szervezzék meg az összevezetett immunizálásokat."
Továbbá fontos tudnivaló, hogy a veszettség ellen rendszeresen oltott ebek tulajdonosait hatóságunk nem szankcionálja a COVID járvány ideje alatt, amennyiben az aktuális oltás érvényességi ideje lejár.
Természetesen a háznál történő vakcinázásra is lesz lehetőség. Ezzel kapcsolatban felelősségteljes hozzáállásnak és jónak azt tartanám, ha az összevezetett oltás után, a szokásos módon mennék ki házhoz azokhoz, akik nem tudják kutyájukat elhozni.
Bővebb információért hívható vagyok az alábbi számon.
dr. Kiss-Mikó Eszter
állatorvos
06/70 459 2250
Újabb pályázatokat nyújtott be az önkormányzat
A vírushelyzettől függetlenül továbbra is gőzerővel folyik a munka a jövőbeli pályázatok beadásával.
Március végén beadásra került a „Csapadékvíz-2” projektünk, melynek során a Meggyfa és a József Attila utcák csapadékvíz elvezető rendszerének teljes kiépítésére, és karbantartására, illetve a főút melletti Keleti oldalon a Hunyadi – Új sor utcák között betonelemes, az Új sor – Meggyfa, illetve a Kossuth – Móra utcák között földmedrű árokkialakításra kerülhet sor. A pályázott összeg 50.000.000 Ft.
A pályázat hiánypótlási eljárása megtörtént, azt elfogadták, így most a szakmai értékelése folyik.
Szintén március végén került benyújtásra az „Ipari terület-2” pályázatunk, melynek során a Dunai út felújítását céloztuk meg a Kanális hídtól a Titán Metál Kft. telepéig. Miközben ez az útszakasz kiszolgálja a gabonatárolóba, a kacsatelepre, az ipari területekre, és az egyéb mezőgazdasági üzemekbe érkező kamionforgalmat, de jól illeszkedik a turisztikai projektünkhöz is. Ráadásul a község minden lakosa, különösen a gazdák régi vágya is teljesülhet ezzel a felújítással, melynek a pályázott összege 370.000.000 Ft.
A pályázat hiánypótlása folyamatban van, annak határideje április 30., így ezen dolgozunk.
Április 20-án nyújtottuk be az „Akácos utca és összekötő szakaszai-2” pályázatunkat, melynek során a Kossuth utca Szőlő utcából nyíló részének (a házakig), illetve az Akácos utca Deák – Hunyadi utcák közötti szakaszának (az utolsó 4 porta kivételével, mivel ott a földmunkáknál közműveket kellene érinteni, ami jelentősen drágítja a beruházást) aszfaltozását céloztuk meg 30.000.000 Ft értékben. A hiánypótlási eljárás a lapzártát követően kezdődik, azt minél hamarabb szeretnénk lezárni.
Érsekcsanád Község képviselő-testülete
Mindennapok a vészhelyzetben
Miközben a munka minden téren folyik, egyre jobban hozzászokunk a különböző előírások betartásához. Láthatóan komolyan veszik a bevásárlási szabályokat a boltokban, és a fiatalok is megértették, hogy tilos a csoportosulás a közterületeken, főként a Szabadidőparkban és a játszótereken.
Betartják a lakosok a gyógyszertár és egyéb intézmények látogatásának szabályait, működik a családsegítő és a házi segítségnyújtás is, és sokan kérnek segítséget mind az önkormányzattól, mind az ismerősöktől, szomszédoktól.
Miniszterelnök Úr elmondta, hogy a járvány csúcspontját május 3-ra várja. Felhívom a figyelmet, hogy az nem azt jelenti, hogy másnaptól minden szabály megszűnik. Ezért kérem, hogy az előírásokat mindaddig tartsa be mindenki, amíg azok felfüggesztésre nem kerülnek.
A helyzetet bonyolíthatja, ha a vírus visszafordul, és újra felerősödik. Ez fordult elő Kínában is. Ezért nagyon fontos, hogy a járvány csúcspontja után se lankadjon a figyelmünk, továbbra is tartsunk be minden előírást.
Bárkinek kérése van keresse az ellátórendszerünk tagjait, vagy a Polgármesteri hivatal munkatársait.
Vigyázzunk magunkra, vigyázzunk egymásra!!!
Felső Róbert
polgármester
A veszélyhelyzet hatásai az önkormányzat gazdálkodására
A múlt havi lapban már írtam pár gondolatot a koronavírus hatásairól az önkormányzat gazdálkodására. Azóta számos kormányzati gazdaságvédelmi intézkedés látott napvilágot és folyamatosan érkeznek a megkeresések felénk, hogy most mi várható Érsekcsanádon.
Amint az ismert az idei évben a teljes befolyt gépjárműadót át kell adnunk. Eddig a bevétel 40%-ka maradt az önkormányzatoknál, amiből azonban fedezni kellett a behajtás költségeit is. Most ezt is elvonják, ami az összes adóbevételünk várhatóan 20-25%-ka. Ezzel szemben az önkormányzatoknak kell vállalni behajtás költségét, ami óriási, több milliós összeg. Minden csekkes befizetés után közel 200 Ft-os postai és bankköltség, a havi átutalások tranzakciós díja, a rengeteg nyomtatvány, boríték, csekk, a könyvelés és a levélkihordás költségei, stb. Városokban a gépjárműadó az összes befolyt adó néhány százaléka, de a falvakban az mindenhol eléri a 15-25%-ot. Ráadásul vannak olyan adófizetők, akik a tavalyi adójukra kértek részletfizetést, és idén is fizetik a tavalyi adót. Mivel ez most érkezik a számlánkra, így ez is elvonásra kerül.
Bővebben: A veszélyhelyzet hatásai az önkormányzat gazdálkodására
A veszélyhelyzettel kapcsolatos kijárási korlátozásokról
A veszélyhelyzettel kapcsolatos kijárási korlátozások gyakorlati ellenőrzése során szerzett tapasztalatok, valamint a Dunai Vízirendészethez érkező kérdések, állampolgári vélemények alapján ismételten áttekintettük a vízhez és vízpartokhoz köthető élethelyzeteket, azok jogi vonatkozását.
Ezzel kapcsolatban a Dunai Vízirendészet véleménye – és nem állásfoglalása – az, hogy a kijárási korlátozásról szóló 71/2020. (III.27.) Korm. rend. alap mondanivalója a 3. §-ban érhető tetten, mely szerint a lakóhely, tartózkodási hely elhagyása csak nagyon indokolt alapos okok alapján lehetséges. E szerint tehát alaphelyzet az, hogy az állampolgár ideje nagy részét az alábbiakban felsorolt alapos indokokat nem számítva a lakóhelyén, tartózkodási helyén a lakásában tölti. A jogalkotó a 4.§-ban különböző szükségleteket, célokat határozott meg, amelyek esetében engedélyezi a 3. §-ban meghatározott lakhely elhagyását az itt meghatározott szükségletek, létfenntartási célok biztosítása érdekében.
A teljesség igénye nélkül - röviden összefoglalva - ilyen alapos indokok pl. a munkavégzés, egészségügyi ellátás, szolgáltatás igénybevétele, élelem és higiéniás termékek beszerzése, gyógyszer, gyógyászati segédeszközök vásárlása, a helyváltoztatáshoz szükséges gépjármű fenntartásával kapcsolatos dolgok, ide értve az üzemanyag beszerzését, dohánytermék beszerzése, hulladék-kezeléssel összefüggő dolgok, szülői jogok, kötelezettségek, házi állatok ellátása, egyéni szabadidős sporttevékenység.
Az állampolgárok alapvetően ezen alapos indokokat jól és megfelelően értelmezik, azonban a szabadidős egyéni sporttevékenység – noha az 5. §-ban külön kifejtésre is kerül – sok esetben félreértelmeződik. Nagyon sokan az egyéni szabadidős sporttevékenységet összekeverik az egyéni szabadidős tevékenységgel, amely takarhatja a sportot is, de attól lényegesen el is különülhet.
Megítélésünk szerint az egyéni szabadidős sporttevékenység lényegében a nem versenyszerű, nem hivatásszerűen űzött sportot jelöli, amely az egyéni testedzés hobbi szinten való végrehajtását jelenti.
Ennek megfelelően a vízen folytatott tevékenységek közül egyéni szabadidős sporttevékenységnek minősül a kézi hajtású és vitorlás vízi járművekkel való közlekedés (kajak-kenu, evezős, szkiff, dublo, triplett), motoros és nem motoros vízi sporteszközök (SUP, szörf, jet ski) használata. Kisgéphajók esetében a vízisí és hasonló (fánk, tube) eszközök vontatása tartozik ide. Mindezek mellett a horgásztevékenység – mint sporthorgászat – szintén így ítélendő meg. Azonban ezek a tevékenységek csak az adott területet szabályozó jogszabályok és rendelkezések betartása mellett végezhetők (pl. motoros vízi sporteszközök csak a kijelölt területen üzemeltethetők, szükséges képesítések, engedélyek megléte, stb.)
A vízisíelésnél, vízi sporteszköz használatánál, valamint a csónakból történő horgászásnál természetesen a tevékenységhez szükséges feltételeknek is meg kell felelni pl. horgász engedéllyel kell rendelkezni, vagy figyelő személy alkalmazása a síelésnél. További fontos kritérium, hogy a lehető legrövidebb időn és útvonalon el kell érni az igénybe venni kívánt vízterületet, és a konkrét sporttevékenységet meg kell kezdeni, majd annak befejezését követően szintén a legrövidebb útvonalon el kell hagyni a vízterületet.
Szabadidős tevékenység viszont - azaz nem engedélyezett, alapos indokként nem vehető figyelembe - a kis- és nagyhajók kedvtelési célú közlekedése, sétahajózása. Ugyanígy szabadidős tevékenység a vízpartokon történő napozás, piknikezés és egyéb csoportosulás függetlenül attól, hogy a résztvevők megtartják-e az előírt vagy elvárt távolságot egymástól.
Végezetül szeretném leszögezni, hogy a Rendőrség nem jogalkotó, hanem jogalkalmazó, így a hatályban lévő jogszabályokat megfelelő interpretáció után betartja, betartatja, és nem vizsgálja azt, hogy mely cselekmény veszélyes, vagy nem veszélyes a vírus terjedése szempontjából.
Kérem fenti véleményünk figyelembevételét a veszélyhelyzet időszakában történő vízen való tartózkodása során.
Tisztelettel:
VÍZIRENDÉSZET