Get Adobe Flash player

A veszélyhelyzet hatásai az önkormányzat gazdálkodására

A múlt havi lapban már írtam pár gondolatot a koronavírus hatásairól az önkormányzat gazdálkodására. Azóta számos kormányzati gazdaságvédelmi intézkedés látott napvilágot és folyamatosan érkeznek a megkeresések felénk, hogy most mi várható Érsekcsanádon.

Amint az ismert az idei évben a teljes befolyt gépjárműadót át kell adnunk. Eddig a bevétel 40%-ka maradt az önkormányzatoknál, amiből azonban fedezni kellett a behajtás költségeit is. Most ezt is elvonják, ami az összes adóbevételünk várhatóan 20-25%-ka. Ezzel szemben az önkormányzatoknak kell vállalni behajtás költségét, ami óriási, több milliós összeg. Minden csekkes befizetés után közel 200 Ft-os postai és bankköltség, a havi átutalások tranzakciós díja, a rengeteg nyomtatvány, boríték, csekk, a könyvelés és a levélkihordás költségei, stb. Városokban a gépjárműadó az összes befolyt adó néhány százaléka, de a falvakban az mindenhol eléri a 15-25%-ot. Ráadásul vannak olyan adófizetők, akik a tavalyi adójukra kértek részletfizetést, és idén is fizetik a tavalyi adót. Mivel ez most érkezik a számlánkra, így ez is elvonásra kerül.

Bővebben: A veszélyhelyzet hatásai az önkormányzat gazdálkodására

A veszélyhelyzettel kapcsolatos kijárási korlátozásokról

A veszélyhelyzettel kapcsolatos kijárási korlátozások gyakorlati ellenőrzése során szerzett tapasztalatok, valamint a Dunai Vízirendészethez érkező kérdések, állampolgári vélemények alapján ismételten áttekintettük a vízhez és vízpartokhoz köthető élethelyzeteket, azok jogi vonatkozását.

Ezzel kapcsolatban a Dunai Vízirendészet véleménye – és nem állásfoglalása – az, hogy a kijárási korlátozásról szóló 71/2020. (III.27.) Korm. rend. alap mondanivalója a 3. §-ban érhető tetten, mely szerint a lakóhely, tartózkodási hely elhagyása csak nagyon indokolt alapos okok alapján lehetséges. E szerint tehát alaphelyzet az, hogy az állampolgár ideje nagy részét az alábbiakban felsorolt alapos indokokat nem számítva a lakóhelyén, tartózkodási helyén a lakásában tölti. A jogalkotó a 4.§-ban különböző szükségleteket, célokat határozott meg, amelyek esetében engedélyezi a 3. §-ban meghatározott lakhely elhagyását az itt meghatározott szükségletek, létfenntartási célok biztosítása érdekében.

A teljesség igénye nélkül - röviden összefoglalva - ilyen alapos indokok pl. a munkavégzés, egészségügyi ellátás, szolgáltatás igénybevétele, élelem és higiéniás termékek beszerzése, gyógyszer, gyógyászati segédeszközök vásárlása, a helyváltoztatáshoz szükséges gépjármű fenntartásával kapcsolatos dolgok, ide értve az üzemanyag beszerzését, dohánytermék beszerzése, hulladék-kezeléssel összefüggő dolgok, szülői jogok, kötelezettségek, házi állatok ellátása, egyéni szabadidős sporttevékenység.

Az állampolgárok alapvetően ezen alapos indokokat jól és megfelelően értelmezik, azonban a szabadidős egyéni sporttevékenység – noha az 5. §-ban külön kifejtésre is kerül – sok esetben félreértelmeződik. Nagyon sokan az egyéni szabadidős sporttevékenységet összekeverik az egyéni szabadidős tevékenységgel, amely takarhatja a sportot is, de attól lényegesen el is különülhet.

Megítélésünk szerint az egyéni szabadidős sporttevékenység lényegében a nem versenyszerű, nem hivatásszerűen űzött sportot jelöli, amely az egyéni testedzés hobbi szinten való végrehajtását jelenti.

Ennek megfelelően a vízen folytatott tevékenységek közül egyéni szabadidős sporttevékenységnek minősül a kézi hajtású és vitorlás vízi járművekkel való közlekedés (kajak-kenu, evezős, szkiff, dublo, triplett), motoros és nem motoros vízi sporteszközök (SUP, szörf, jet ski) használata. Kisgéphajók esetében a vízisí és hasonló (fánk, tube) eszközök vontatása tartozik ide. Mindezek mellett a horgásztevékenység – mint sporthorgászat – szintén így ítélendő meg. Azonban ezek a tevékenységek csak az adott területet szabályozó jogszabályok és rendelkezések betartása mellett végezhetők (pl. motoros vízi sporteszközök csak a kijelölt területen üzemeltethetők, szükséges képesítések, engedélyek megléte, stb.)

A vízisíelésnél, vízi sporteszköz használatánál, valamint a csónakból történő horgászásnál természetesen a tevékenységhez szükséges feltételeknek is meg kell felelni pl. horgász engedéllyel kell rendelkezni, vagy figyelő személy alkalmazása a síelésnél. További fontos kritérium, hogy a lehető legrövidebb időn és útvonalon el kell érni az igénybe venni kívánt vízterületet, és a konkrét sporttevékenységet meg kell kezdeni, majd annak befejezését követően szintén a legrövidebb útvonalon el kell hagyni a vízterületet.

Szabadidős tevékenység viszont - azaz nem engedélyezett, alapos indokként nem vehető figyelembe - a kis- és nagyhajók kedvtelési célú közlekedése, sétahajózása. Ugyanígy szabadidős tevékenység a vízpartokon történő napozás, piknikezés és egyéb csoportosulás függetlenül attól, hogy a résztvevők megtartják-e az előírt vagy elvárt távolságot egymástól.

Végezetül szeretném leszögezni, hogy a Rendőrség nem jogalkotó, hanem jogalkalmazó, így a hatályban lévő jogszabályokat megfelelő interpretáció után betartja, betartatja, és nem vizsgálja azt, hogy mely cselekmény veszélyes, vagy nem veszélyes a vírus terjedése szempontjából.

Kérem fenti véleményünk figyelembevételét a veszélyhelyzet időszakában történő vízen való tartózkodása során.

                                                                  Tisztelettel:

                                                                                     VÍZIRENDÉSZET

Indulhat az Akácos utca Deák – Petőfi utcák közötti szakaszának aszfaltozása

A lapzárta napján zárult a közbeszerzési eljárás, így a tervek szerint május 6-át követően sor kerülhet a munkaterület átadására a nyertes árajánlattevővel. A felhívás szerint május-júniusban elkészül a tükörkészítés, zúzottkövezés, szegélykövezés, aszfaltozás, míg ősszel az ún. „folyókák” kiépítésére és a padka rendezésre kerül majd sor.

Az építési engedéllyel rendelkező utcáknak ez a legrosszabb szakasza, mivel óriási szintkülönbséggel a Petőfi utcai kereszteződéshez lejt, ráadásul nem csak innen, hanem mindhárom irányból erre van a lejtés. Ennek kezelésére megvan a tervezett technika, azonban mindenképpen látni kell, hogy a valóságban tényleg úgy működik-e, mint a tervező asztalon. Ha igen, akkor a következő ütemben, jövőre beadható pályázati anyag már a Petőfi utca vége lehet.

Az érintetteket az esetleges forgalom korlátozásról időben értesíteni fogjuk.

Érsekcsanád Község Önkormányzata

Tervezik a Sükösd – Érsekcsanád elkerülő utat

Amint az sokak számára közismert egy korábbi Kormányhatározat szerint Baja és az M9 között nem a meglévő út megerősítésével, hanem elkerülő út megépítésével kerülne elvezetésre a nagymértékű forgalom.

A tervezésre vonatkozó közbeszerzési eljárást a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. lefolytatta és a tervezéssel az Unitef 83 Zrt-t bízta meg.

A projektvezető a múlt hónap végén megküldte az indító anyagot és az értesítést, amit a honlapunkra is feltöltöttünk. Április elején videó konferencián tárgyaltuk meg az eddig ismert részleteket, illetve a két önkormányzat itt jelezhette a felmerülő kérdéseit, folyamatban lévő beruházási szándékait és a forgalomra vonatkozó észrevételeit.

A munka során a tervezés első feladata Érsekcsanád és Sükösd elkerülés keleti és nyugati nyomvonalának, valamint a kerékpárút kialakításának vizsgálata. Ennek során döntéselőkészítő tanulmány és előzetes környezeti vizsgálat készül. Ennek határideje 2020. július 06.

Ezt követően a NIF Zrt. meghatározza a nyomvonalat, melyre nyomvonalkijelölő dokumentáció készül 2 hónapos határidővel, majd az engedélyezési terv 2021. március 05-ig. Az engedélyek megszerzését követően 2021. augusztus 05-ig a kiviteli terveket is el kell készíteni.

Mindez azt mutatja, hogy megkezdődött az érdemi, látható munka is a témában. Szeretném hangsúlyozni, hogy az ügyben még semmilyen konkrét információval nem rendelkezünk, tehát nem tudunk olyan információt adni, hogy melyik területen fog pontosan menni az adott útszakasz.

A tervezőknek legalább két féle nyomvonali lehetőséget kell döntéselőkészítéshez leadni. Ennek során én a következőt kértem a tervezőktől:

-          amennyiben keleti elkerülő valósul meg, akkor meg kell oldani azt is, hogy a Dunai út melletti üzemekbe (tüzép, gabonatároló, kacsatelep, fémcsarnok, stb.) és a Duna parti üdülőövezetbe (üdülők, szálloda, étterem, stb.) érkező forgalom is elkerülje a faluközpontot,

-          amennyiben nyugati elkerülő valósul meg, akkor a két település főúttól keletre lévő ipari területeinek forgalmát is rá kell kötni valahogy.

Az ismeretink szerint a témában a veszélyhelyzetet követően lakossági ismertetés is lesz, hisz a rendezési terv módosítása miatt erre amúgy is sor kerülne.

A munka előrehaladása során az egyes nyilvános anyagokról a honlapunkon is tájékoztatást adunk majd.

Felső Róbert

polgármester

A tűzgyújtási tilalomról

A húsvéti hosszú hétvégén számos megkeresést kaptam azzal kapcsolatban, hogy a szomszéd égeti az avart és a faágakat, miközben tűzgyújtási tilalom van. Ez szabályos-e, vagy sem, kérdezték nagyon sokan.

A tűzgyújtási tilalomról (legyen az országos vagy megyei hatályú) a www.katasztrofavedelem.hu  oldalon lehet információt nyerni, ahol egyből kiadja a tűzgyújtási tilalom térképet.

A központi tilalom csak meghatározott helyekre (erdőktől számított 200 méter, külterületi tanyák, stb.) vonatkozik. Érsekcsanád Község képviselő-testülete számos más településhez hasonlóan helyi rendeletben az alábbiak szerint szabályozta az égetést:

1/ Központilag elrendelt tűzgyújtási tilalom idején TILOS az égetés az egész településen!

2/ Amennyiben nincs központilag elrendelt tűzgyújtási tilalom, akkor az égetés kizárólag hétköznapokon és szombaton 08.00 – 20.00 óra között lehetséges.

3/ Vasárnap és ünnepnapokon az égetés TILOS!

4/ Magánszemély az égetést csak a saját ingatlanán végezheti, közterületen nem.

5/ A tüzet felügyelni kell, a végén el kell oltani és a parázslást meg kell szüntetni!

A fentiek alapján tehát mindig az az első kérdés, hogy van-e tűzgyújtási tilalom Érsekcsanádra elrendelve: Ha igen, akkor tilos az égetés. Ha nem, akkor a vasárnap és ünnepnapok kivételével 08.00-20.00 óra között lehetséges felügyelet mellett az égetés.

Felső Róbert

polgármestere