A veszélyhelyzet hatásai az önkormányzat gazdálkodására

A múlt havi lapban már írtam pár gondolatot a koronavírus hatásairól az önkormányzat gazdálkodására. Azóta számos kormányzati gazdaságvédelmi intézkedés látott napvilágot és folyamatosan érkeznek a megkeresések felénk, hogy most mi várható Érsekcsanádon.

Amint az ismert az idei évben a teljes befolyt gépjárműadót át kell adnunk. Eddig a bevétel 40%-ka maradt az önkormányzatoknál, amiből azonban fedezni kellett a behajtás költségeit is. Most ezt is elvonják, ami az összes adóbevételünk várhatóan 20-25%-ka. Ezzel szemben az önkormányzatoknak kell vállalni behajtás költségét, ami óriási, több milliós összeg. Minden csekkes befizetés után közel 200 Ft-os postai és bankköltség, a havi átutalások tranzakciós díja, a rengeteg nyomtatvány, boríték, csekk, a könyvelés és a levélkihordás költségei, stb. Városokban a gépjárműadó az összes befolyt adó néhány százaléka, de a falvakban az mindenhol eléri a 15-25%-ot. Ráadásul vannak olyan adófizetők, akik a tavalyi adójukra kértek részletfizetést, és idén is fizetik a tavalyi adót. Mivel ez most érkezik a számlánkra, így ez is elvonásra kerül.

A fő problémát ugyanis az okozza, hogy senki se kérdezte meg az önkormányzatokat, hogy milyen életben lévő szerződéseik vannak, amelyeket teljesíteniük kell. Nekünk több pályázatunk megvalósításának zárását direkt akkora terveztük, amikor tavasszal beérkezik a gépjárműadó. Azaz fizetnünk kell, csak nem lesz miből.

Az új helyzetben a Településfejlesztési Bizottsággal egy videó konferencián azonnal áttekintettük, hogy mit is lehet ilyenkor tenni. Más önkormányzatok még szinte magukhoz se tértek, vagy siránkozni kezdtek, mi megpróbáltunk lépéseket tenni azért, hogy a költségvetésünk se boruljon nagyot, de a projektjeinket is le tudjuk zárni. Érdekes volt azt látni, hogy a videó konferenciás ülésünk után két héttel érkezett egy olyan levél a Belügyminisztériumból, ahol pontosan erre kérték fel minden önkormányzatot. Ekkor nekünk már kész tervünk volt. Ennek lényege:

-          a halasztható beszerzéseinket el kell tolnia későbbi időkre, ezért, ahogy ezt már a múlt hónapban is jeleztem csúszik majd a „Faluközpont” és a „Turisztika” projektünk,

-          szoros kapcsolatot  kell tartanunk a vállalkozásainkkal, hogy tudjuk, mikor milyen iparűzési adóbefizetésre számíthatunk és ehhez kell igazítani a projektjeinket is,

-          a projektjeinket csúsztatni kell, amennyire lehet, hogy ne egyszerre legyen mindnél kifizetés, így ahol lehet ott kivitelezői szerződést kell módosítani,

-          amelyik projektnél lehetséges, ott azonnal be kell nyújtani a kifizetési kérelmet, hogy minél kevesebb ideig álljon a projektben a pénzünk,

-          bevétel növeléseként fel kell pörgetni az ipari területen történő eladást, ami a földhivatali ügyintézés (művelési ág váltás) gyors intézését jelenti, hisz érdeklődők vannak, csak erre a lépésre várnak,

-          minden, az önkormányzat felé levő tartozás ügyében el kell járniaz adósok megszólításával,

-          az Akácos utcai útépítési pályázat megvalósításához szükséges lakossági hozzájárulások ügyében külön meg kell keresni az érintetteket,

-          amelyik pályázatnál lehetséges, ott élni kell az előlegkérés lehetőségével, ami bár óriási adminisztráció és nagyon lassú folyamat, de ha megérkezik a pénz, akkor nem kell 100%-ban saját pénzből előre finanszírozni,

-          folyamatosan követni kell az adóbevételek alakulását, hisz ez dönti el a következő hónapok túlélési lehetőségét.

Országgyűlési képviselőnkkel, Zsigó Róbert államtitkár úrral napi kapcsolatban vagyok, így pontosan jeleztem neki a problémát, melynek minden részletét ismeri. Kértem a segítségét, melynek az első jelei azonnal érezhetőek lettek, ugyanis két korábban benyújtott kifizetési kérelmünk ügyében hiánypótlásban kértek be újabb dokumentumokat, amit azonnal megküldtünk. Tehát az ügyön dolgoznak, remélhetőleg a pályázatokban hónapok óta álló pénzünket hamarosan megkapjuk.

Az elmúlt héten:

-          teljesítettük a kifizetési kérelmek hiánypótlásait,

-          előleget kértünk le a szertárépítésre,

-          módosítottuk a szertárépítés, a Művelődési Ház tetőcsere, illetve a Beni tó melletti terület felújítása pályázatink mérföldköveit, befejezési határidejét és a hozzájuk kapcsolódó szerződéseket is,

-          levélben tájékoztattuk az Akácos utca Deák – Petőfi utcák közötti ingatlantulajdonosokat, hogy pontosan mikor és hogyan kell fizetniük a hozzájárulást. Akivel nem volt megállapodás, azt külön megkerestük, hogy most már kötelezni tudjuk (mivel megvan a 2/3+1 érintett aláírása), így kértük, hogy írja alá az együttműködést. A külföldi tulajdonosok megkeresése folyamatban van,

-          az Akácos utcai útépítés közbeszerzését úgy írtuk ki, hogy a kiadások egy részét csak ősszel kelljen fizetnünk, amire a fenti kérdések is tisztázódnak,

-          megkerestük a Bócsa féle árok melletti útépítés ingatlantulajdonosait, hogy akinek tartozása van, az kérjük rendezze (akinek nincs tartozása, azt nem zavartuk külön),

-          teljesítettük a csapadékvíz-2 projektünk hiánypótlását. A pályázat formai értékelése megtörtént, azt elfogadták. Amennyiben a pályázat a szakmai értékelésen is átmegy, akkor nyertessége esetén a pályázatban álló pénzünket visszakaphatjuk,

-          dolgozunk az ipari terület-2 pályázatunk hiánypótlásán, az előző pontban elmondottak miatt, hisz itt a tervezői költségekben már most is milliós nagyságrendű pénzünk áll,

-          az ipari területünkre konténert béreltünk, ami a feltétele volt, hogy a Földhivatalban a máscélú hasznosítást bejegyezzék. A földmérő a szükséges dokumentumokat beadta, a bejegyzés után a terület már nem szántó lesz, és értékesíthetővé válik,

-          a Művelődési Ház mosdóépítési projektet átraktuk őszre,

-          megkezdtük az egyeztetést azokkal a vállalkozókkal, akik jelezték, hogy a nehéz helyzetben is minden tőlük telhetőt megtesznek az iparűzési adó befizetése kapcsán,

-          az összes halasztható beszerzésünket áttoltuk, a napi munkák során igyekszünk a minimális kiadásokkal járókat megoldani,

-          a rendezvényeinket elhalasztjuk, a rendezvénynaptárat módosítjuk.

Az önkormányzat természetesen kiemelt feladatának tartja a lakossági ellátórendszer működtetését.A családsegítő, a házi segítségnyújtók és a hivatali munkatársak is folyamatosan azon dolgoznak, hogy próbáljunk segíteni a nehéz helyzetbe jutottaknak. Ehhez azonban arra is szükség van, hogy akinek a kommunális, illetve építményadó befizetésében hátraléka van, és ezt rendezni tudja, az tegye meg. Aki részletfizetést szeretne kérni, az keresse a jegyzőt. A lényeg, hogy az önkormányzat is tudja, hogy mikor milyen bevételekre számíthat, hisz így vállalhatunk mi is kötelezettségeket.

Nehéz időszak előtt állunk, azonban az élet azt igazolta eddig, hogy a problémákat akkor tudjuk megoldani, ha összefogva, közösen gondolkodva, őszintén beszélve tudunk együttműködni. Ebben kérem minden érsekcsanádi lakos partneri hozzáállását.

Köszönettel

Felső Róbert

polgármester