A turizmus projekt fontossága

A legutóbbi turizmus témában írt cikkem után is történtek előrelépések.

Megkezdte a működését a Horgász-Lak Vendégház, mely a booking oldalon is elérhető már. Információink szerint egyre több foglalásuk van. A Duna parti kávézó az engedélyeztetési szakaszban van, így a szezon indulásakor a tervek szerint már készen áll a vendégek fogadására. Közben a tulajdonos megkezdte a következő lépésének az egyeztetését, így jól látható, hogy hamarosan további szolgáltatásokkal bővül majd a terület.

A Veránka szigeti üdülő témájában Baja Város önkormányzata még mindig nem alakította ki álláspontját. Illetve ha van is álláspontjuk, akkor azt még titkolják. Ez csak azért nagy probléma, mivel így nem lehetséges előre nézni és koncepciót építeni, pedig erre nagy szükség lenne.

Február közepén Németországban és Ausztriában is tárgyaltam ebben a témakörben. Számos jó ötletet kaptunk, amelyeken dolgozunk. Ráadásul olyan nemzetközi kapcsolatokba, együttműködésekbe hívták az önkormányzatot, ami a jövő megalapozásában óriási jelentőségű lenne. De ehhez egyértelműen az asztalra kellene tenni egy koncepciót, amihez ismerni kellene Veránka sorsát,  hisz ha Baja visszaadja az Államnak, akkor máris mennénk azzal tárgyalni, akivel kell, hogy mi az elképzelésük. Nyilván Érsekcsanád nem tud üzemeltetni egy ilyen szálláshelyet, de a turisztikai kínálatához szükség van rá, hisz az egész országban, sőt Európában is ismerik Veránka nevét.

Sokszor elhangzik, hogy a különböző osztrák mérések szerint évente már most is 20.000 külföldi kerékpáros megy el Érsekcsanád mellett. De mivel nem csak külföldiek járnak erre, hanem magyarok is, így ha csak kétszer annyi magyar kerékpárossal számolunk, akkor az 40.000 magyar kerékpárost jelent a Duna töltésen. Azaz összesen 60.000 potenciális vendéget. És ők természetesen visszafelé is kerékpárral jönnek, azaz ez a szám duplázódik.

Vannak persze a kételkedő hangok, hogy ez lehetetlen. De ha utánaszámolunk, akkor látszik, hogy 60.000 ember 10 hónapra leosztva (bár jó időben január végén és februárban is végig rengetegen kerékpároztak), havi 6.000 embert jelent, azaz napi 200 főt. Aki látja, hogy hány százan érkeznek a valóságban naponta, és, hogy hány 30-50 fős csoport vonul egyszerre a Duna töltésen, az tudja, hogy ez a szám bőven megállja a helyét.

A másik vélemény, hogy „az is sok?”. Gondoljunk bele, hogy Érsekcsanádon háromezren laknak, és ez eltart 5 boltot, valamint 2 zöldségboltot, akkor 60.000 fő (ami oda-vissza a duplája) mit tudna eltartani? De ennek a megítélését bízzuk a vállalkozókra.

Mondják, hogy van más is Érsekcsanádon, most miért lett a turizmus ilyen fontos. Igen, Érsekcsanádon sok minden más is van, és emiatt rengeteg fejlesztés is történt. Lassan elkészül az összes  közintézményünk felújítása, már minden energiatakarékos, a köztereink, közösségi pontjaink gyönyörűek, a Virágos Magyarországért versenyen a régió nyertesei voltunk kétszer is. Most eljutottunk arra a szintre, amikor olyan beruházások állnak előttünk (kerékpárút építése, Dunai út felújítása, stb.), amelyek költsége óriási.

Mindezekre csak úgy magában nehéz lesz pályázati forrást szerezni, ehhez valami olyan kapcsolódást kell találni, amire ráépíthetőek a beruházási ötleteink. Ez pedig a turizmus. Tetszik vagy sem, akkor is. De amit látni kell, hogy csak nekünk van Veránkánk, csak nekünk van 300 üdülős, jó szolgáltatásokkal ellátott üdülőterületünk, amely mellett közvetlenül elhalad a nemzetközi kerékpárút. Amíg más turisztikai projekteknél az a kérdés, hogy hol lesznek, akik látogatják (azaz turistát kell odavonzani), nekünk itt vannak a turisták már most is. A mi feladatunk, hogy kommunikáljunk, hogy marketinget rakjunk Érsekcsanád turisztikája mögé. A többit a vállalkozások megoldják. Tudom, hogy az örök pesszimisták, a kétkedők, és az ellenszurkolók (akik Szekszárdon túl nem is járnak) mindent elkövetnek, hogy elmondják „minek Érsekcsanádra turizmus”, de aki nyitott szemmel jár, az láthatja az ebben rejlő lehetőségeket. Láthatja a település hírnevét, az adóbevételeket, a projekthez kapcsolódó fejlesztési lehetőségeket. Nem is csoda, hogy Ausztriában folyamatosan azt kérdik tőlem, hogy eddig ők miért nem látták Érsekcsanádot a turisztikai térképen.

Az is jól látszik, hogy nekünk nem wellness szálló kell, nekünk a természetközeli aktív turizmusra  vannak adottságaink. Azonban a kerékpáros és a vízi turista a legjobb vendég. Nincsenek nagy elvárásai (nem kell nekik 5 csillagos szálloda), nem zavarja őket a rossz időjárás, kevés csomaggal érkeznek, így mindent ott vásárolnak meg helyben, vigyáznak a természetre, nem szemetelnek, stb.

Ausztriában már várják Érsekcsanád turisztikai koncepcióját, amit ők maguk is népszerűsíteni szeretnének. Egy csomó dolog még pénzünkbe sem kerül, például rengeteg ingyen reklámot kapnánk az ökokempinges hálózattól. Munka persze rengeteg van, mellyel szépen haladunk. Nem kapkodunk, de az év végére meglátásom szerint nagyot fogunk tudni előrelépni.

Ebben várom minden érintett véleményét, javaslatát, segítő hozzáállását. És ne feledjük, a turizmustól adóbevételt várunk. Ez pedig alapja lehet más munkáknak, így például a belterületi utak további építésére, felújítására juthat ezáltal majd több forrást.

Felső Róbert

polgármester